anmeldelser af LITTERÆRE oplevelser

22. okt. 2013



B-) B-) B-) B-) B-) B-)

skrivemode: :-/


DET VAR FAKTISK ROMANTISK. PÅ EN KATASTROFAL MÅDE.

Amerikanske Gillian Flynn har med afsæt i et HIPT NEWYORKE-ÆGTEPAR skrevet en krimi, der har ligget på de amerikanske bestseller-lister i over et år. Jeg reagerer stadig sultent på historier om PARFORHOLDETS MANGE UDFORDRINGER. Så trængte jeg også til lidt RAMASJANG, og derfor var denne  anmelderroste sag lige den litterære mixture, jeg havde lyst til! 

En tiltrækkende brugeroplysning var - jeg bekender-jeg bekender - var at Gillian Flynn så sig nødsaget til at lade sin mand gennemlæse og godkende et manuskript, som 'gik meget tæt på deres relation' - hmm, til orientering er det altså en skildring af en parforhold, der degenererer :-0

’Kvinden der forsvandt’ fik mig flere gange til at tænke på ’Madeleine’-sagen. For er der ikke noget lig, men derimod pårørende, der opfører sig mistænkeligt, inviteres man til at KONSPIRERE.
Gennem hele første halvdel, faktisk. Og det er bogens stærkeste, for der blev jeg stadig holdt hen i uvidenhed. Den sidste del af romanen, hvor sløret er faldet,  kammer efter min smag noget over og kører for meget i TOMGANG.

OPSKRIFTEN på den her roman er:
1 del klassisk krimi
1 del: 'man gjorde et barn fortræd'
1 del: 'ægteskab degenererer' a la svensk teatertradition
1 del Maise Njor/Camilla Stockman: sproglig humor med en bund af fanden-i-voldskhed
1 del new yorker coolness (Cunningham, Auster)

Her får du et citat fra bogen, som måske kan spille på en streng eller flere i dig? Valgt fordi det mest interessante for mig var skildringen af et parforhold fra forelskelse over ægteskab til endnu et i en SÆRLIG VERSION 2.0 - mere kan jeg ikke sige, men, woman!, test lige dig selv i det her citat:

Jeg vil ikke bebrejde Nick. Jeg bebrejder ikke Nick. Jeg nægter - nægter! - at blive strammundet, skinger, pigefornærmet. Jeg aflagte to løfter over for mig selv, da jeg giftede mig med Nick. Det første: ingen dresseret abe-krav. Det andet: jeg ville aldrig nogensinde sige Det er da helt fint med mig, at du kommer sent hjem, at du vil på weekendtur med drengene, at du vil gøre noget, som du gerne vil gøre og så efterfølgende straffe ham for, at han har gjort noget, der var helt fint med mig. Jeg er alvorligt bange for, at jeg er skræmmende tæt på at bryde begge løfter. (82)

Og den er HURTIGT LÆST, hvis du har brug for et hurtigt 3:6 stjernet litterært fix.

Her kan du læse et Politiken-interview med Flynn

Ingen kommentarer:

Send en kommentar